Min kinesiske granne

Kommer ni ihåg min kinesgranne som gav mig en liten lyckobringande tofs i höstas?
Sedan januari bor jag ju ihop med honom igen, och han är verkligen det sötaste jag vet.
Han är extremt mån om att inte vara i vägen. Han vinkar alltid istället för att säga hej när han kommer, sådär lite blygt och försiktigt. Som om hans lilla veka stämma skulle vara droppen som får oljudstoleransbägaren att rinna över i ett WG där alltid minst två personer lyssnar på (olika) musik med öppen dörr och byggnadsarbetarna jobbar hårt utanför fönstret.
Jag brukar kika in lite i hans rum när han lämnar dörren öppen, och ser då att han alltid brer ut sin pyjamas ordentligt på sängen. Sådär så att ärmarna och benen ligger slätt och fint och pekar åt olika håll.
Han använder sin riskokare varenda dag, och jag har inte hjärta att upplysa honom om att det ris han alltid kokar egentligen är till för att göra risgrynsgröt. Man kan väl tycka att förpackningen med en bild på en portion risgrynsgröt med körsbärssylt skulle ge honom en puff i rätt riktning, men kanske är de inte så petiga med sådant i Kina.
Min kinesiske granne är, om man bortser från vissa språkliga brister, en alldeles utmärkt granne. Det enda besvärliga är att jag efter fem månader fortfarande inte har fattat vilket av namnen på hans ringklocka som är hans förnamn. Ska jag tilltala honom med "Ye" eller "Yuan"?

Kommentarer
Postat av: Isabell

Skicka hit honom nu. Jag förtjänar en sån granne.

Postat av: Daniel S

Jag har en kinesisk korridorsgranne som brukar använda nån slags ostron-gegga som sås och detta leder till att hela korridoren börjar lukta bondgård. Man känner sig som hemma.

2010-03-11 @ 12:27:12
URL: http://danielsundinnorrkoping.blogg.se/
Postat av: Klara

Daniel:

Ostronsås som luktar bondgård? Vad har ni för lyxbönder i Delsbo, egentligen?

2010-03-15 @ 18:18:52
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se/
Postat av: Daniel S

Nej nej nej. Det är inte våra bondgårdar som luktar ostron, det är att den nämnda såsen - på något sätt - luktar bondgård, dvs ko och gödsel.



Som en sidnot kan det nämnas att Delsbo bönder använder hummer och kaviar som schampo och balsam. Inte något så billigt och lekmanmässigt som ostron.

2010-03-15 @ 21:01:51
URL: http://danielsundinnorrkoping.blogg.se/
Postat av: I

Jag saknar dig med så du anar inte. Vi borde hänga på skype nån dag!

2010-04-19 @ 18:55:26

Skriv nåt snitsigt om du vill:

Jag heter:
I'll be back, så kom ihåg mitt namn!

Skicka beundrarmail hit:


Min egen fräcka sida:


Tjenis Klara! Det här vill jag säga till dig:

Trackback