Första rapporten frün Tysklands svar pü Delsbo

Nu ni, govänner!
Nu har Klaras sommaräventyr satt igüng. Jag befinner mig nu (vid en Mac, Gott sei Dank!) i ett kök i tidernas coolaste hus i Lübtheen, Tyskland.
Det är förmodligen härifrün ni kommer att fü ta emot sommarens doser av KlaraAnnaElisabet.
Resan gick bra och bla bla bla. Till all lycka överlevde jag alla läskiga tüg-och bussbyten. Människorna här är trevliga och det regnar och.. Ja, vad är det mer folk vill veta?
Jag har det bra. Det kommer att bli kul. Jag ska ha en fett bra sommar.
Det är väl all information jag kan erbjuda er vid det här laget.

Klara noterar: Tyskarna gör det sannerligen inte lätt för sig när det gäller tügorganisation.
Pü stationen i Büchen, där jag bytte tüg, fanns fem spür. Man kan ju tycka att det vore rätt smidigt att numrera dem 1, 2, 3, 4 och 5. Men sü gör man tydligen inte i det här innovativa landet!
Nej, här hette spüren (i den ordning de lüg) 4, 1, 40, 41 samt 140. Allt för att sticka ut frün mängden, tydligen. Eller för att förvirra smü svenska ensamma resenärer.

Nu ska jag sätta igüng med min andra arbetsuppgift (den första var att sortera in tidningsurklipp i en pärm) : att bekanta mig med kopiatorn. Bis später!
KlaraAnnaElisabet, reporting live from Lübtheen

Auf Deutsch: Meine deutsche Freunden möchten, dass ich jeden Tag auch auf Deutsch etwas schreibe. Dass will ich aber nicht tun;) Ich wurde gar zu viele Fehler machen!

Kommentarer

Skriv nåt snitsigt om du vill:

Jag heter:
I'll be back, så kom ihåg mitt namn!

Skicka beundrarmail hit:


Min egen fräcka sida:


Tjenis Klara! Det här vill jag säga till dig:

Trackback