Min lilla ilskna feminist

Jag har en ilsken liten feminist som ligger på lur inom mig. Ibland vaknar hon och vill göra sig hörd.
Som idag. Roger säger "Klara, kan du leta reda på de andra tjejerna och gå ner och städa i logen?"
Detta medan killarna står och fixar med scenen, alternativt dricker kaffe och iakttar de andras riggande.
Ingen ber kaffedrickarna att hjälpa oss att städa.
Då vaknar den arga feministen i mig och hojtar: "Nej, jag tänker fan inte städa åt er! Hellre donerar jag min egendom till Föreningen För Skonsam Rakning Av Råttor och min kropp till vetenskapliga experiment än svabbar loger åt dig, din idiotiska mansgris!"

Missförstå mig inte: Jag städar så gärna om det behövs. Jag är ändå ingen hejare på det där elektriska krånglet.
Grejen är bara den, att jag inte tänker städa i egenskap av tjej. Lika lite som jag skulle springa och bre en macka åt killarna om de sa "Klara, kan inte du som är tjej gå och fixa någonting till oss att äta, och sen diska våra kaffemuggar och fålla mina jeans som är för långa?"
Jag kan städa i egenskap av elev eller konsertmedverkande eller icke elektronikkunnig. Men inte i egenskap av kvinna.

--------------------------------

Uppdatering:
Jag känner att ett förtydligande krävs här.
Tyvärr orkar jag inte alltid vara så militant som jag vill vara. Idag orkade jag inte.
Feministen fick således idag nöja sig med att ropa inom mig. Nästa gång ska jag ta hennes ord i min mun.

Kommentarer
Postat av: Johan af Hälsofast

... Sa du verkligen det där till Roger? :D

Postat av: Klara

Herr af Hälsofast:

Tyvärr måste jag göra dig besviken. Jag nöjde mig med att sucka, strängt säga "Okej, vi TJEJER går och städar då" och ge honom en mördarblick.

2008-05-16 @ 21:46:40
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se/
Postat av: Fredrik Jansson

Men ni tjejer gillar ju att städa så mycket? Roger tänkte säkert på ert eget bästa. PS. Inom mig bor en militant anti-feminist som tar varje tillfälle han får att retas med feminister.

2008-05-21 @ 02:53:16
URL: http://fredrikjansson.blogg.se/
Postat av: Klara

Fredrik:

Jag skulle inte direkt säga att vi "gillar" att städa. Det är mer så att det är vårt... Kall. Målet med oss kvinnors existens är helt enkelt att städa upp efter er. Det är en drift och en nödvändighet för oss, på samma sätt som maskarnas livsuppgift är att göra matjord av gamla äckliga löv.

P.S: Inom mig bor en militant ironiker. Och om jag inte minns fel, så var vårt allra första samtal en rätt vild diskussion om någonting feministartat.

2008-05-21 @ 10:19:36
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se/
Postat av: Karin

Ja sånt där kan bli enormt trött på!!

2008-05-24 @ 12:55:55
URL: http://bjellmankarin.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej,

varför inte ta itu med elektroniken? Det är trist om även den världen ska förbli enkönad.

Tycker Hanna

2008-06-04 @ 16:42:16

Skriv nåt snitsigt om du vill:

Jag heter:
I'll be back, så kom ihåg mitt namn!

Skicka beundrarmail hit:


Min egen fräcka sida:


Tjenis Klara! Det här vill jag säga till dig:

Trackback