Efterlysning: Minns någon "Peta näsan"?

Det finns en grej, en otroligt onödig sådan, som jag verkligen inte kan sluta tänka på. Det är en sådan där tjatig tanke som dyker upp i huvudet när man vaknar på natten och inte har några prov att oroa sig över.
Såhär ligger det till:
Jag är övertygad om att som liten ha sett ett TV-program som hette "Peta näsan", men jag verkar vara ensam i hela världen om att ha sett det. Inte ens mina syskon kommer ihåg det. Dessutom är mina minnen av programmet så skruvade att jag funderar på om det möjligtvis var så att jag har haft en återkommande dröm om det här TV-programmet.
Nu vänder jag mig till er, mina ärade läsare, för att återigen be er om stöd.
Minns någon "Peta näsan"? Det måste ha gått på lördagar, för jag kommer ihåg att vi åt godis under tiden.
Jag kommer inte ihåg så mycket av innehållet, men ett återkommande inslag var en film som illustrerade ett ordspråk, och så skulle tittarna gissa vilket ordspråk det var. I studion fanns en bildtelefon, och alltid ringde en tjej som hette Greta in (som jag på senare tid har förstått var en skådespelare och inte en overkligt korkad människa) och gissade på diverse konstiga saker och trodde att hon vann.
Ringer det någon klocka hos någon?
Högst tacksam för svar!

Kommentarer
Postat av: Karin

Tyvärr Klara, men det låter inte omöjligt :)

Postat av: Klara

Vilket mysterium! Jag som brukar minnas alla j-a barnprogram. Men detta klingar icke bekant. Alls.

2008-01-30 @ 10:34:33
URL: http://klarabella.blogg.se
Postat av: Kläry

Karin:
Det ÄR inte omöjligt!!

Klara:
Ja, visst är det konstigt? Jag har frågat alla med gott minne och barnasinnet kvar, men det verkar helt hopplöst.

2008-01-30 @ 16:37:49
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se
Postat av: Josephine

Klart jag minns! Men det hette inte "Peta näsan" det hette bara "Näsan" har jag för mig. Charmigt program det där. Har dessutom för mig att det var nånting i det där programmet som gick ut på att det var hemligt, att de höll till i en hemlig studio och sände i smyg eller nåt sånt. På låtsas såklart. Men vilka minnen!

2008-02-01 @ 20:48:32
Postat av: Kläry

Josephine:
Jag tror att det hette "Peta näsan", men de brukade bara säga "Näsan". För den där Greta skrek alltid att "MAMMA, jag har vunnit en Näsan-tröja!". Och ja, det kan nog stämma det där med smygandet. Underbart med medhåll i alla fall, tack!

2008-02-01 @ 21:06:22
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se
Postat av: Snowstorm

Hej Klara!

Nej du är inte galen eller så, du minns rätt...men tydligen gör ingen annan det... När är du född? Jag är tidig 80-talist...och jag minns det programmet! Min bror var dessutom med i en av filmerna som de visade där, den som hette "rädda-mig-tricket" om du kommer ihåg den..



Vänliga häslningar

miss Snowstorm!

2010-12-05 @ 12:50:42
Postat av: Klara

Miss Snowstorm:

Jag är född 1989, och var således ganska liten när programmet gick (men jag vet inte exakt när det var). En fråga tillbaka till dig: Hur kommer det sig att du plötsligt dyker upp och kommenterar på ett inlägg som jag skrev för två år sedan i min numera nästan döda blogg? :) Jag är nyfiken!

2010-12-06 @ 11:44:33
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej igen!

Ja du, en bra fråga. Satt och googlade på programmet och hittade nästan ingenting!!! och så hamnade jag här...och såg ditt inlägg och var bara tvungen att svara... : )



Filippa

2010-12-09 @ 09:52:04
Postat av: Jimmy

http://www.youtube.com/watch?v=lKdfAS5tt0o

2011-02-12 @ 00:08:16
Postat av: Lina

Ja, jag verkar också vara en av få som minns detta underbara barnprogram! Jag fick för något år sedan, efter att ha frågat alla jag träffat på om det här programmet, veta att det var en följetong i barnprogrammet "Lördagsgodis".

2011-03-08 @ 10:01:38
Postat av: Alexandra

Jag kommer absolut ihåg (peta) Näsan, är född -78. Helt underbart program. Kommer ihåg att det brukade finnas med ett avsnitt i programmet som handlade om att någon en syster, bror eller annan person bar sig dumt åt. Sketchen avslutades med att den som blev föremål för "det dumma" tittade in i kameran och sa någonting i stil med "typiskt brorsor" eller likande. I följande klipp finns en sådan situation med. http://www.youtube.com/watch?v=lKdfAS5tt0o

2011-06-14 @ 23:19:22
Postat av: Maja

Din text stämde precis med min tanke. Ingen som vet vad man pratar om och man undrar om man själv har drömt det. haha! Peta näsan finns på riktigt. Näsan var tydligen någon som jobbat i studion men som nu har blivit petad!! haha

2013-05-02 @ 20:43:59

Skriv nåt snitsigt om du vill:

Jag heter:
I'll be back, så kom ihåg mitt namn!

Skicka beundrarmail hit:


Min egen fräcka sida:


Tjenis Klara! Det här vill jag säga till dig:

Trackback