Ingen mer citronpeppar

"Just nu är det populärt att lämna matsalen med en halväten knäckemacka. En annan sak som ger hög status är att salta och peppra massvis på mackan.
- Man blir alldeles illblå i ansiktet när man äter det, för att det blir så starkt, förklarar tioåriga Ebba.
/.../ coolt att ta vatten upp till kanten på glaset, och sedan svepa alltihop på vägen till bordet när alla ser på.
"

Det här läste jag i senaste KP. (Ja, jag läser fortfarande KP. Och jag gör det med stolthet.)
Då kände jag verkligen hur skönt det är att inte gå i mellanstadiet. Att inte längre behöva följa absurda statusregler och jaga position i klassen.
Visserligen var jag inte så aktiv i statusjakten ens på den tiden då sådant var aktuellt, för sju-åtta år sedan.
Jag var ändå alldeles för kort, för duktig i skolan, för tyst, för duktig i skolan, för rädd för idrotten, för duktig i skolan, duktig i skolan, duktig i skolan för att det skulle löna sig att kämpa med citronpepprade mackor.
Ingen skulle ändå lägga märke till mig, så jag gav upp det där popularitetsprojektet redan innan jag på allvar hade börjat.
Men ändå. När man var tio år var det så mycket krångel med allt. Det fanns så himla mycket att tänka på och oroa sig för.
Det är fantastiskt skönt att inte längre leva i den världen.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Det är ganska coolt att se hur saker och ting upplevs på olika sätt från person till person.


"När man var tio år var det så mycket krångel med allt. Det fanns så himla mycket att tänka på och oroa sig för."

För mig var det raka motsatsen. Det där citatet passar nog ganska bra för mitt liv i dag, typ.

Postat av: Johan af Hälsofast

Haha ja det är så skönt när man slipper statusjakten nu i gymnasiet. Man behöver inte klä ut sig till ett själlöst spöke och ta upp all plats i korridorerna. Man behöver inte tattuera in dödskallar på armbågarna och säga ohövligheter till lärarna. Man behöver inte färga håret lila och svart och krama främlingar. Man kan bara vara sig själv!... eller vänta..
Nej just ja! Alla HAR inte fattar att man måste växa upp! ;)

2008-04-21 @ 18:14:03
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se
Postat av: mathilda

hahah johan din gamle skurk, du beskrev ju just dig själv.

2008-04-21 @ 18:30:30
URL: http://annamathildasvensson.blogg.se
Postat av: Klara F K

I mellanstadiet vägrade jag att ta två deciliter grillkrydda på mackan (vilket var omåttligt populärt), eftersom det såg ganska growse ut. Men nån idiot i min klass tutade i mig att den jävla kryddan "smakade jordgubb" och att jag därmed missade en gastronomisk sensation genom att inte äta blå-i-ansiktet-mackor. Dum som jag var gick jag på jordgubbsbluffen och smakade (som om Falu Rågrut med jordgubbspulver skulle vara godare än med grillkrydda...). Det var ingen trevlig upplevelse.

Jag äter förresten sällan knäckebröd numera.

2008-04-21 @ 21:26:53
URL: http://klarabella.blogg.se
Postat av: Karin

Läste också det. Jag vill bara gå dit och skrika dumma saker till dom korkade, dumma barnen. Ååhh!
Stackarna.

2008-04-22 @ 08:42:40
URL: http://karinfredriksson.blogg.se
Postat av: Herr Lindberg

åh... min syster borde seriöst läsa det här... hon är ju fortfarande, trots 16 års ålder, kvar i mellanstadievärlden... det där med en massa oskrivna regler and shit.. ja vem vet hon har säkert hela garderoben full med en massa budord angående populäritet osv..

2008-04-23 @ 21:15:49
Postat av: Klara

Herr L:
Åh, stackars henne. Jag menar det från hjärtat. Stackars henne. Men låt inte henne läsa det, är du snäll. Då kanske jag blir portförbjuden från er lägenhet, och det vore synd.

2008-04-23 @ 21:23:11
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se

Skriv nåt snitsigt om du vill:

Jag heter:
I'll be back, så kom ihåg mitt namn!

Skicka beundrarmail hit:


Min egen fräcka sida:


Tjenis Klara! Det här vill jag säga till dig:

Trackback