Om tanter i beige täckväst

I förrgår lagade R äntligen mitt cykellyse, efter att jag trampat runt utan ljus sedan i mitten av november.
För den som inte bor i Tyskland kan jag berätta att det inte är särskilt kul att cykla utan lyse här. Inte för att det är så värst mycket mörkare än i Sverige, utan mycket mer för att man måste räkna med att bli utskälld någon gång i veckan av någon arg tysk tant (i beige täckväst, det är standarduniformen i det här landet för alla över 50), som ropar att DAS WIRD SIE 40 EURO KOSTEN!!
Som svensk är man inte van att bli utskälld av främlingar i beige täckväst. Som svensk känner man sig påhoppad och attackerad och tar åt sig av kritiken: Oj, hon har nog rätt, usch så hemskt av mig, jag är ju en trafikfara. Stackars tant täckväst som måste gå på samma (breda) cykelväg som jag! Och så tänker man på det i flera dagar och känner sig lite ledsen.
Man blir lika rädd som när någon (annan arg och beige) vill in genom den dörr som man står fyra meter ifrån, och istället för att gå in direkt först måste stirra hatiskt på en och vasst fråga om "Ni inte har någon bättre hobby för Er än att stå här och blockera vägen?"
Som Tysklandssvensk måste man lära sig att det inte är så farligt att bli skriken på i det här landet. Det motsvarar liksom inte så mycket mer än en liten försiktig arg oluftad tanke i Sverige. Och om det kan vara till en tröst, blir man, som
tidigare fastställt, åtminstone utskälld med Ni-tilltal.

Kommentarer
Postat av: Marie

Hur otippat var det inte att jag hittade EDEKA-glass på min ica i Uppsala? Väldigt otippat och jag var tvungen att köpa den, inte för att jag trodde att det skulle vara väldigt gott, men EDEKA är ju ändå EDEKA. Kanske börjar jag bli gammal och sentimental...

2011-04-17 @ 14:43:36
Postat av: Klara

Hahaha, härligt! Jag köper dock inte ens EDEKA-glass i Tyskland... Så smaklig är den som sagt inte, haha. Men jag får väl se hur jag blir efter ett år i Umeå... Kanske kommer jag att gråta efter Gut&Günstig på nätterna.

Postat av: Marie

När kommer du till Sverige och Umeå Klara?:)

2011-04-18 @ 22:02:05
Postat av: Klara

I höst! Terminen håller på här till den femte augusti, sen tentor och Hausarbeit på det och sen blir det rally 300 mil norrut för att hinna fram till svensk terminsstart! Är du kvar i Uppsala?

2011-04-19 @ 14:34:56
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se/
Postat av: Klara

Förlåt, dum fråga! Såg ju att du skrivit om EDEKA-glassen i Uppsala. Jag tar tillbaka den. Ny fråga: Vad gör du nuförtiden?

2011-04-19 @ 14:36:38
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag är tillfälligt kvar i Uppsala men jobbar i Stockholm och hoppas på att få flytta dit snart och slippa pendla!

2011-04-19 @ 22:24:49
Postat av: lotta

Hahaha,näe va?! Gud vad läskigt sammanträffande! Hoppas allt är bra med dig Klara!

2011-05-06 @ 17:13:20
URL: http://whereisandrae.blogg.se/
Postat av: Marie

Det är underbart väder i Sverige nu äntligen! Om du varit här hade vi kunnat fika på min balkong. Men du får gärna ha den innestående till en annan gång;)

2011-05-10 @ 11:50:36
Postat av: Klara

Åh, det låter verkligen superfint! :)

2011-05-12 @ 17:29:50
URL: http://klaraannaelisabet.blogg.se/

Skriv nåt snitsigt om du vill:

Jag heter:
I'll be back, så kom ihåg mitt namn!

Skicka beundrarmail hit:


Min egen fräcka sida:


Tjenis Klara! Det här vill jag säga till dig:

Trackback